sâmbătă, iulie 24, 2004

scrisoare (si raspuns) din Germania

Organizare si coruptiePerioada aceasta este dominata de o alta publicitate despre Zona Romaneasca,subiectul copiilor strazii este depasit, desi nu rezolvat, dar vine tare dinurma un hobby numit coruptie. Un obicei national, darnu numai atat, copii strazii reprezinta o consecinta al acestei coruptii. Unaltul este migratia obligatorie a populatiei la capsuni in Spania sau laspalat W.C. – uri in Germania sau pe unde nimeresc.Diferenta dintre statele prospere si cele mai putin prospere este data deorganizare. Aceasta este facuta si cu educatia si cu biciul. “Biciul”reprezinta amenzi mari daca arunci hartii pe jos sau daca depasestiviteza regulamentara. Iar aceste elemente de fortuire au aparut mai pregnantodata cu invazia de emigranti in tarile ceva mai dezvoltate.Impedimentul principal al celor care vor sa faca treaba in Romania este lipsade bun simt manifestata prin complicatii de orice fel si spaga.Acesta este punctul esential. Prin comunicatele occidentale conteaza maiputin partea materiala, care este destul de precara, dar daca factorul umaneste ceva mai civilizat se pot face “minuni”. Bulgaria este mai bine cotatafiindca nu prea iese in evidenta la acest capitol al coruptiei si este unelev constiincios care isi face temele, nu ca ar fi cu ceva mai deosebit.Daca vedem cum apare Zona Romaneasca si din perspective ceva mai istorice,exista scrieri ale oficialilor britanici si celor care din greseala aveautreaba in regiune. Ca un fel de sinteza, aici este un locunde te poti distra bine, oamenii sunt primitori, dar trebuie sa fii atent,iar daca ai nevoie de orice trebuie sa mituiesti si orice se poate rezolva.Aceasta este de pe la 1600. Consulul britanic din zilele noastre este chematla Londra, banuit de incasarea “micilor” atentii.“Mariajul” cu Imperiul Otoman este un lung sir de mite si complicitati cuacest sistem. Domnitorii sunt schimbati dupa cum este mituita inalta poarta.Ce rost are sa te chinui sa faci pasalac turcesc daca dai de o zona undelocuitorii se vand intre ei? E chiar mai economic.Burebista a folosit acelasi sistem de mita ca sa afle miscarile trupelor luiCezar chiar din forumul roman, inainte ca sa plece de la Roma.Mergand pe afectiunea numita scenarita, probabil ca Decebal si-a inscenatexecutia, a mituit soldatii si s-a retras in Bahamas de unde a urmaritevolutia istoriei pe internet.Acest lucru denumit coruptie face parte din defectele umane. Nu estemanifestat numai in Romania, aici doar se fac cursuri de specializare. MaiaMorgestern, protagonista Fecioarei Maria din filmul lui Mel Gibson, a fostsurprinsa ca interesele si aceeasi vehementa interesata se dezvolta in urmascandalului provocat de acest film si la case mai mari. Avea impresia ca asaceva este o caracteristica carpatina. Iar acesta este un exemplu marunt.Lipsa de autoeducatie genereaza starea aceasta denumita coruptie si ca saajungi aici trebuie sa treci prin autocoruptie. Teama de moarte, de aici deziua de maine si de restul saptamanii, genereaza o psihoza a acumularii.Individul vrea sa ia, mai putin sa foloseasca. Vrea sa posede, nu sa fieresponsabil. Se ajunge la cazuri unde furi si ceea ce ti se cuvine. Asta casa nu te vada nimeni! “Nimeni” este peste tot simereu cu tine.Mass-media favorizeaza numai aceste aspecte dramatice, de aici pana la a creao psihoza nu este mare lucru. Daca in tari ceva mai organizate exista omass-medie anesteziata, in Romania este primitiva. Macar cea anesteziata maicauta ceva, mai intelegi un fir.Ceea ce nu se prezinta, nu inseamna ca nu se manifesta. Oamenii lucizi stiuce au de facut si nu cauta neaparat publicitatea cat elucidarea.Companiile multinationale reprezinta aceste guverne virtuale dar foarteconcrete ca actiune. Cum spune si Toffler, noii gladiatori pe scena mondiala.Nu isi permit sa nu fie cat de cat obiectivi in materie de evaluari si detendinte. Un exemplu este compania Intel, mai mult de jumatate dinprocesoarele din calculatoarele din intreaga lume sunt ale ei, deschide laBucuresti o reprezentanta permanenta. Este singura din Europa Centrala si deEst. Intrebati de ce au ales aceasta locatie au spus ca vad o crestereeconomica exploziva de aici inainte in Romania si vor sa prinda un loc infata. Mercedes face reduceri cu 20% la Vito si alte cateva utilitare pentrupiata romaneasca in exclusivitate. Foarte multi dintre cei care miros bine seorienteaza spre acest “El Dorado” din vreme, pana nu se deschid gardurile in2007 pentru o concurentaeuropeana.Acesta din urma, Mercedes-ul, a organizat in Europa de Est un test drive, lanoi pe Aeroportul Baneasa cu noul model Vito, comparativ cu vechiul Vito, deacum, si cu cel mai recent model de transporter de laVolkswagen, ca punct de referinta.Daniel s-a inscris la acest test-drive simai putea sa ia un partener.M-a ales ca partener si dimineata ne aflam in incinta Aeroportului Baneasa,chiar la plecari. Testul se da pe aeroport si trebuie sa treci prin vama casa ajungi la masini. Iar vama! Probabil ca am avut ceva legat de domeniulacesta! Se aduna reprezentantii de la firma, chiar vedem ca am scapat deuniforma obligatorie si am dat de uniforma economiei de piata, costum negru,tuns periuta si cu cravata. Iar doamnele sunt vopsite blond si imbracate,fireste, tot negru. Au mai aparut reprezentanti de vanzari de prin toatatara. Se pare ca numai noi suntem “civili”. Cat asteptam sa intram incep saisi ia fiecare de labufetul Aeroportului o racoritoare energizanta, un fel de cappuccino, daca levezi etichetele fiecare bautura din aceasta este combinat chimic. Dar asaeste de bon ton! Noi ne luam o bere. E mai de la tara,dar pica bine. Incepem sa intram prin vama la fel ca la plecarea din tara,suntem controlati de tot felul de obiecte posibil periculoase. Din nou atrebuit sa scot la iveala unghiera multifunctionala care a fost centrul deatractie pe mai multe aeroporturi si sa o recuperez dupa aceea. Iesim in noman’s land si suntem imbarcati in autobuze pana la poligonul de incercare.Aici mai este organizata o expunere intr-un cortcare porneste dintr-o rulota de marimea unui camion si adaposteste un bar cugustari, cafea si racoritoare. Reprezentantii de la Mercedes ne explica noileperformante ale masinilor, faptul ca cele pe care urmeaza sa le testam suntdotate cu cele mai recente sisteme de securitate la stabilitate, franare,mobilitate. Plecam in doua grupe spre poligon. Daniel pica intr-o grupa iarsubsemnatul in cealalta. Ca sa se imite un drum alunecos cu zapada s-auinstalat covoare dintr-un material special udate permanent, jaloane ce itiarata cum sa mergi printre ele.Demonstratia de deschidere o fac nemtii, care ne explica cu ce viteza saintram pe covor, ce pedala sa apasam, cum sa tinem volanul, ce mai, mura ingura. In fiecare masina este o statie de emisie-receptie iar la cel care estecoordonator se mai afla una. Ni se spune sa anuntam prin statie daca avemceva probleme, ca oricum nu ne aude nimeni. Asta e incurajare germana!Prima proba este sa intram cu masina pe covorul ud cu maxim 50 km/h si saviram spre stanga ca si cum am evita o masina care franeaza bursc in fatanoastra. Demarez cu modelul vechi de Vito, intru in planseul ud cu 50 la orasi accelerez. Ies ceva mai tare de pe suprafata umeda, iar in statie aud catrebuie sa iau piciorul de pe acceleratie. Daca accelerezi controlezi maibine, insa aceasta este proba pentru lipsa de control, sa vezi cum secomporta masina. A doua oara intru cu 60 iau piciorul de pe acceleratie si nuderapeaza de loc. In masina suntem cam 3 care ne schimbam la volan dupa ceface fiecare probele. Repetam aceeasi figura cu noul Vito si din nou secomporta bine. Ideea este ca cel nou are tractiune pe spate, iar probele vorsa demonstreze ca nu este nici o diferenta fata de cel cu tractiune pe fata.Trecem la urmatoarea proba, intrarea intr-o curba foarte stransa, aproape 90de grade cu maxim 50, urmata de 30 de metri de slalom printre jaloane, ointoarcere, acceleratie, frana la maxim, sa inghete, dupa care acceleratiepana la intrarea pe o suprafata uda cu o curba spre stanga ca in evitareaunei masini care franeaza brusc in fata, iar aici trebuie sa ai mereupiciorul pe frana. La o asemenea franare nu este indicat sa tii asa de multpiciorul pe frana ca sa nu derapezi, dar aici chiar asta trebuie sa facem.Intru cu Volkswagen-ul cu aproape 60 in curba umeda si deja simt ca se ridicadin drepata. Daca intram mai tare mergeam pe doua roti. Urmeaza slalomul,intoarcerea, acelerez pana pe la 55 si franez de se incing rotile. Apoiaccelerez, intru iar pe covorul ud unde franez virand. S-a comportat frumos,dar daca era ceva mai tare ieseam in décor, cel putin asta este senzatia. CuMercedesul repetam figura, dar aici senzatia de stabilitate este ceva maimare. Nu fac reclama! Oricum sistemele cele mai moderne de stabilitate sifranare nu te pot proteja de legile fizice. Daca respecti parametrii detrafic ele te ajuta, reprezinta un plus, daca nu, lantul karmic isi facedatoria.Ne-am dat in masinute cam doua ore, am baut o cafea si ne-am dus laAlbynoutza.In anii ’40 tehnologia germana este folosita de armata romana ca aliata aGermaniei. Cativa ani mai tarziu este folosita impotriva lor. In 2004 revincu tehnologia lor actualizata. De data asta relatiile umane suntceva mai civilizate, nu mai trebuie sa se teama ca le luam masinile si leintoarcem impotriva lor. Exact cand ma gandeam la asta, unul dintrereprezentantii germani ai Mercedes-ului ne multumeste ca nu le-amdistrus masinile.In timp ce plecam cu Daniel, ii arat cateva limuzine si ma fac ca demarezspre ele. Face un pic ochii mari dar il linistesc: ”abia m-am incalzit”.MarcelalynaE-MAIL CU SUPLIMENTDa, trebuia sa-þi respecþi Bilancia la propriu, ºi mai ales cu oexperienþã din Pisces - ºi acum sunt derutat, nici "mãgarul lui Buridan" numã poate ajuta.M-am gândit de atâtea ori cum este acest popor, mã mai gândesc ºi astfeltrag de timp, între timp va evolua ºi astfel problema se va rezolva de lasine... Ceea ce-l deosebeºte de un alt popor sunt detaliile pitoreºti,atractive, spectaculoase.Omul este o cutie a Pandorei, trãind tot timpul în Labirint...Datele problemei sunt nostime: ia un popor si dã-i varzã cãlitã cujumãri de orice, ºi cât mai multã clorurã de sodiu, ºi bine stropitã cuhidroxil - mai la îndemânã este apa de orice fel, chiar sisupramineralizatã... - mai adaugi substanþe aºa-zis medicamentoase, iar întimpul care i-a mai rãmas: cât mai mult alcool ºi cadavre, protejate de cãtreinstituþia aceea care se ocupã cu protecþia consumatorului - sã nu cumva sãdevinã nemuritor... Poporul este ceva omogen desigur pânã la Dumnezeu, toþigândesc ca unul. Ce poate ieºi dintr-o astfel de alambicare? Desigur, unpopor pitoresc de muritori care n-au timp de existenþã, viaþã, trãire,iubire, sa cânte la harfã, sau sã sculpteze, sau sã sãrute opoziþia pentru adescoperi poziþia...A califica un popor este un ceva sã mai treacã timpul pentru a nu neplictisi, ºi dealtfel care popor, ºi de ce popor o astfel de aglomerare deentitãþi cu experienþe aleatorii, fãrã nici o holisticã dar cu o patogenieînfloritoare, ºi cu sute de instituþii... Trebuie sã fie una din încercãrileeternei realitãþi. ªi-a ales suferinþa fiindcã face o imagine mai sobrã,serioasã, maturã - dar ce-i de colea? ªi-a ales estetica urâtului pentru a-lderuta pe Dracu... Acum se încearcã, se experimenteazã ideea, metoda cupensia: protagonistul acesta nu trebuie sã producã dar are voie sã consumeorice.ion, Caim, 28 aprilie 2004, 14:43.

Niciun comentariu: