26
ROMĂ‚NIA TRECE DE LA O POLITICA DE TRANZITIE LA POLITICA DE
PERSPECTIVA
ü Tranzitia a luat sfârsit nu ca realizare a tuturor obiectivelor politice, ci
ca mod de abordare a realitatii sociale redusa la prezent.
ü Guvernarea nu mai înseamna satisfacerea intereselor imediate ale
unor grupuri sociale, ci un joc de suma pozitiva orientat spre viitor.
ü Actul de guvernare nu se reduce la decizii disparate, ci dobândeste
coerenta unui sistem asistat de modele de predictie pe termen lung.
ü Politica de perspectiva a îmbracat deja forme concrete, sub forma
programelor pe termen lung: Bugetul multianual pâna în 2005,
Programul de pre-aderare la UE si toate strategiile sectoriale adoptate
de Guvern (integrarea rromilor, documentul pentru politica industriala).
ROMÂNIA – „EMERGING-MARKET” CU POTENTIAL DE CRESTERE ÎN
VIITORUL APROPIAT
ü România are o economie de piata functionala, cu legi anti-monopol,
pentru protectia actionarilor minoritari si privind copywrittingul.
ü Piata financiara româna se caracterizeaza printr-un dinamism
accentuat, pe lânga bursa de valori existând si o piata secundara de
tranzactionare a titlurilor financiare.
ü Proprietatea înclina tot mai mult catre sfera privata si acesta este un
proces ireversibil. Majoritatea bancilor, operatorul national de telefonie
fixa, principalul combinat siderurgic sunt deja în proprietate privata, în
timp ce ramurile industriei usoare si comertul sunt 100% private.
ü În agricultura, este în plina desfasurare procesul de vânzare a fermelor
de stat.
ü Începând din 2002 va fi privatizata reteaua de distributie a energiei
electrice si câtiva dintre producatori. Sistemul de furnizare a apei este
deja concesionat marilor operatori internationali în domeniu. Din 2003
va fi dereglementata piata comunicatiilor si a transportului de date.
ROMĂ‚NIA MULTICULTURALA ESTE UN SUCCES-STORY ĂŽN EUROPA
CENTRALA SI DE EST
ü Populatia României este caracterizata de pluralism etnic, cultural si
confesional si are experienta alteritatii.
ĂĽ Convietuirea si toleranta au un suport politic: toate minoritatile sunt
reprezentate în Parlament, unele dintre ele având partide puternice.
27
ĂĽ Guvernul se bazeaza pe colaborarea cu reprezentantii minoritatilor
(UDMR) iar în cazul minoritatilor cu probleme, s-au adoptat programe
de discriminare pozitiva (Strategia de integrare sociala a rromilor).
ü Modelul român de gestionare a conflictelor interetnice si de cultivare a
pluralismului este extensibil în regiune, unde cvasi-totalitatea statelor
au probleme cu minoritatile.
DIASPORA ROMĂ‚NA ESTE O PROIECTIE A POTENTIALULUI DE
RESURSE UMANE AL ROMĂ‚NIEI
ü Calitatile si succesele diasporei române sunt o dovada a abundentei de
resurse umane care exista în România.
ü Existenta acestui capital de resurse umane înalt calificate reprezinta
principala poarta de acces pe care România o are la economia
viitorului (IT, electronica, telecomunicatii).
ü Infrastructura necesara valorificarii acestor resurse se afla deja în
constructie, prin înfiintarea unor parcuri tehnologice în doua orase mari
ale României (Brasov si Galati).
ü Economia româneasca se orienteaza tot mai mult spre tehnologia
informatiei, spre e-commerce si extinderea capitalului de resurse
umane.
ü România a ajuns deja sa exporte soft în valoare de 150 de milioane
dolari pe an, cifra care va creste în urmatorii ani.
CONSTRUCTIA COMUNITATII EURO-ATLANTICE SE VA BAZA PE
SECURITATE SI STABILITATE
ĂĽ Atentatele teroriste din SUA au modificat prioritatile ordinii mondiale.
Orice edificiu politic international are nevoie de o noua doctrina, bazata
pe garantia securitatii.
ĂĽ Extinderea NATO si a UE sunt doua procese distincte, dar nu izolate:
ambele se aplica pe teritoriul comunitatii euro-atlantice, pe care o
construiesc.
ĂĽ NATO are nevoie de mobilizarea si ralierea tuturor aliatilor potentiali,
pentru asigurarea unei zone de stabilitate cât mai extinsa.
ĂĽ Este nevoie de armonizarea si echilibrarea polilor regionali ai Aliantei.
România îsi poate aduce aportul la consolidarea polului estic.
ĂĽ Orizontul pur economic al procesului de constructie europeana trebuie
largit si îmbogatit cu o reflectare riguroasa asupra politicilor de
securitate si stabilitate.
28
10. PLAN DE COMUNICARE EXTERNA
Misiunea:
Initierea si derularea actiunilor destinate stabilirii, mentinerii si dezvoltarii
relatiilor în mediile internationale cu scopul reaIizarii unei “imagini” corecte a
României
Objective strategice:
� Îmbunatatirea imaginii României printr-o informare coerenta completa,
corecta si pertinenta despre transformariIe care au loc in societatea
româneasca, având ca finalitate atragerea sprijinului, întelegerii si
simpatiei formatorilor de opinie si factorilor de decizie din comunitatea
internationala
� cresterea gradului de incredere fata de apartenenta României la circuitul
european si mondial de valori;
� informarea organizatiiIor internationale asupra principalelor evolutii
inregistrate in procesul de reforma
� colaborarea cu structurile informale ( Echipa tarii) din cadrul ambasadelor
si misiunilor diplomatice ale României, care se ocupa cu proiectarea si
derularea programelor de informare si reIatii publice pentru o gestionare
adecvata a imaginii României.
PLAN STRATEGIC ACTIONAL
SUMAR
1. Realizarea de emisiuni cu caracter informativ sau preluarea unor
emisiuni pe suport audio-video si difuzarea lor prin
- TVR International
- PRO TV International
- RadioRomania International
2. Proiectul „CONEXIUNEA DIRECTA” – Transmiterea directa prin
internet a unui flux zilnic de informatii selectate despre România / stiri,
sinteze ale hotarârilor de Guvern, legislatie, evenimente sociale
majore, evenimente culturale. MIP va intretine inclusiv relatia cu o serie
de personalitati politice europene care ne-au oferit site-ul personal
pentru a fi informati zilnic despre realizarile din anumite domenii
(exemplu: Baroneasa Nikolson în privinta problemelor copiilor);
3. Realizarea ANCHETEI prin corespondenta (cu ajutorul ambasadelor)
pentru descoperirea stereotipurilor si structurilor stereotipice de
imagine negativa legate de români si Romania. Ancheta se va realiza
29
în peste 50 de tari si se va realiza pe aproae 3000 de români stabiliti în
strainatate. Va curprinde intrebari legate de:
- sursele de devalorizare a imaginii României în mediile
respective
- evaluarea activitatii ambasadelor si consulatelor
- structura de subiecte sensibile
- cunostinte despre România
- existenta unor informatii de contiguitate despre România
- dimensiuni culturale ale stereotipurilor;
- asocieri si categorizari stereotipice
- plasari istorice si geografice
-
4. Monitorizarea continua a surselor de comunicare mediatica
internationala si cuantificarea saptamânala a balantei de imagine. Se
au in vedere monitorizarile externe ale MIP, MAE si colaborarea cu
RADOR in evaluarea saptamânala a imaginii externe. Realizarea
lunara a BAROMETRULUI DE IMAGINE EXTERNA, cuprinzând
sinteze si evaluari ale continutului de informatii si comentarii privitoare
la imaginea României in lume;
5. Realizarea zilnica a Buletinului de SEMNALE INTERNE SI
EXTERNE (realizat actualmente pentru Primul Ministru). Acest buletin
inventariaza toate fluxurile informationale privitoare la România de pe
agentiile de stiri straine.
6. Realizarea de SITE-uri informationale si PORTAL-URI cu privire la
România – inclusiv proiectul GATEWAY TO ROMANIA
7. CONFERINTE DE PRESA PERIODICE ALE PRIMULUI MINISTRU SI
ALTI MEMBRI AI EXECUTIVULUI CU ATASATII STRAINI DE PRESA.
Se va stabili o legatura permanenta dinter personalitatile politice si
atasatii de presa sau corespondentii straini;
8. Informarea mediilor internationale de presa privind „progresele opiniei
publice si mentalitatilor din România ”. Structura de similaritate
atitudinala este deosebit de persuasiva si convingatoare pentru opinia
publica din alte tari. Se vor operationaliza si da publicitatii sondaje
legate de atitudinea românilor fata de:
- NATO si UE
- Religie si comportamente religioase
- Practici culturale si loisir
- Heteroimagini etnice si relatiile simbolice cu alte popoare
- Consum mediatic si atitudinea fata de violenta mediatica
- Nivele de cultura si cunoasterea altor civilizatii
9. POVESTIRI DE SUCCES PRIVIND INVESTITII STRAINE IN
ROMÂNIA. Campanii mediatice in presa româneasca si reluarea
acestor publi-reportaje pentru presa straina si mediile diplomatice;
30
10. Crearea de evenimente comunicationale tematice cu ocazia unor
târguri sau expozitii internationale.
11. CAMPANII DE INFORMATII PUBLICE SI PARTICIPARE CIVICA CU
EFECTE EXTERNE. Operatiuni de informare intre copii români si
straini pe anumite teme pe reteaua Internet, actiuni comune cu
asociatii profesionale, ONG-uri. Finatarea unor proiecte de comunicare
externa initiate si sustinute de ONGuri si asociatii civice.
12. Scrisoare de prezentare a ministerelor, ca punct central în
difuzarea informatiei publice privind activitatea Guvernului, înlesnirea
de contacte cu ministere/organizatii guvernamentale. Biroul unde se
pot adresa organizatiile din strainatate cu întrebari care tin de
competenta Guvernului. Aceasta va fi transmisa electronic prin
intermediul bancii de date existente (adrese de e-mail ale misiunilor
României în strainatate, ale comunitatilor românesti de pretutindeni,
mass-media internationala etc.), precum si pe pagina de web a
Guvernului;
13. Prezentarea pe pagina de web a Guvernului, in engleza, franceza
si germana, a urmatoarelor materiale care vizeaza activitatea
periodica a Guvernului:sinteze informationale zilnice (stiri, referitoare la
activitatea Guvernului, Semnalul executiv – buletinul informativ al
Guvernului, communicate de presa ale ministerelor, monitorizarea
presei externe, sinteza presei locale, alte materiale).
14. Reactualizarea bancii de date existente prin includerea unor noi
categorii de grupuri de interes din strainatate:
- Camerele de Comert si Industrie
- Sistemul bancar
- Reprezentantele de turism si cele economice ale României
15. sustinerea unor articole pozitive în presa internationala, oferta
ministerului de a promova informatii oficiale, cum ar fi : interviuri cu
reprezentantii vietii politice, economice si sociale pentru a prezenta
realizarile propuse prin programul de guvernare;
16. editarea unor materiale cu caracter promotional (casete video,
diapozitive, CD-uri, pliante) si difuzarea lor în cadrul unor campanii de
promovare organizate de o echipa de experti PR din Ministerul
Informatiilor Publice;
17. invitarea unor reprezentanti ai mass-mediei internationale în România
în vederea prezentarii realitatilor românesti;
18. identificarea unor programe de comunicare comune cu cele ale Uniunii
Europene;
19. colaborarea cu TVR International prin lntroducerea în cadrul grilei de
programe TVRI a unor seriale si emisiuni de prezentari si interviuri
(seriale ce se vor propune spre difuzare si la Euronews), care au drept
scop preentarea realizarilo românesti în diverse domenii;
20. colaborarea cu Radiodifuziunea Româna prin prezentarea unor
emisiuni informative saptamânale/bilunare cuprinzând date la zi din
domeniul macroeconomic, legislativ, protectie sociala, initiative
guvernamentale. Aceste emisiuni vor fi realizate pe baza informatiilor
oficiale oferite de Ministerul Informatiilor Publice - eventual cu
participarea unor ministri si membri ai cabinetului, pentru prezentarea
prioritatilor din perspectiva programului de guvernare;
21. Colaborarea cu Centrele culturale ale ambasadelor straine (Institutul
Cultural Francez, Centrul Cultural German - Institutul Goethe, Centrul
Cultural American, Centrul Cultural al Marii Britanli - British Council,
Centrul Cultural Maghiar, Centrul Cultural Ceh, Institutul Italian de
Cultura, Institutul Cervantes etc.);
22. organizarea unor seminarii si întâlniri internationale în România cu
participarea unor categorii profesionale din tara si strainatate
(profesori în economie, profesori în istorie, mass-media, investitori
etc.);
23. participarea la evenimente internationale – târguri, expozitii, etc. la care
România este invitata. Aceste participari vor fi corelate cu programele
de participare ale celorlalte ministerelor sau ale altor organizatii
guvernamentale sau nonguvernamentale;
- înfiintarea unei echipe interministeriale pe probleme pe imagine si
comunicare externa care sa includa reprezentantii unor institutii
publice (Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Turismului,
Ministerul Culturii, Presedintia României, TVR International, etc.) în
scopul promovarii intereselor românesti peste hotare si construirii
unui mesaj unitar.
24. crearea unui site care sa cuprinda informatii generale despre România,
stadiul reformei, legislatia privind: mediul de afaceri din România,
protectia copilului, drepturilor minoritatilor nationale în România,
protectia mediului samd. Se va crea în acelasi timp, si un Romanian
Directory care sa cuprinda organigrama administratiei centrale si
locale, coordonatele acestora (banca de date cu adrese, telefoane
utile). Pentru realizarea unui feedback, se va crea un link cu
comunitatile românesti din strainatate si grupurile interesate în
sprijinirea promovarii României în strainatate. Fiecare persoana va
putea completa un formular care va include si propuneri concrete pe
imagine. Evaluarea acestor formulare va da posibilitatea ministerului
de a lua decizii pentru îmbunatatire a capacitatii de comunicare
externa;
25. stabilirea unor strategii de PR si comunicare pentru evenimentele
anului , la care România va lua parte;
duminică, iulie 11, 2004
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu