duminică, iulie 11, 2004

mesaje ,,Romania mea,,

26

ROMĂ‚NIA TRECE DE LA O POLITICA DE TRANZITIE LA POLITICA DE

PERSPECTIVA

ü Tranzitia a luat sfârsit nu ca realizare a tuturor obiectivelor politice, ci

ca mod de abordare a realitatii sociale redusa la prezent.

ü Guvernarea nu mai înseamna satisfacerea intereselor imediate ale

unor grupuri sociale, ci un joc de suma pozitiva orientat spre viitor.

ü Actul de guvernare nu se reduce la decizii disparate, ci dobândeste

coerenta unui sistem asistat de modele de predictie pe termen lung.

ü Politica de perspectiva a îmbracat deja forme concrete, sub forma

programelor pe termen lung: Bugetul multianual pâna în 2005,

Programul de pre-aderare la UE si toate strategiile sectoriale adoptate

de Guvern (integrarea rromilor, documentul pentru politica industriala).

ROMÂNIA – „EMERGING-MARKET” CU POTENTIAL DE CRESTERE ÎN

VIITORUL APROPIAT

ü România are o economie de piata functionala, cu legi anti-monopol,

pentru protectia actionarilor minoritari si privind copywrittingul.

ü Piata financiara româna se caracterizeaza printr-un dinamism

accentuat, pe lânga bursa de valori existând si o piata secundara de

tranzactionare a titlurilor financiare.

ü Proprietatea înclina tot mai mult catre sfera privata si acesta este un

proces ireversibil. Majoritatea bancilor, operatorul national de telefonie

fixa, principalul combinat siderurgic sunt deja în proprietate privata, în

timp ce ramurile industriei usoare si comertul sunt 100% private.

ü În agricultura, este în plina desfasurare procesul de vânzare a fermelor

de stat.

ü Începând din 2002 va fi privatizata reteaua de distributie a energiei

electrice si câtiva dintre producatori. Sistemul de furnizare a apei este

deja concesionat marilor operatori internationali în domeniu. Din 2003

va fi dereglementata piata comunicatiilor si a transportului de date.

ROMĂ‚NIA MULTICULTURALA ESTE UN SUCCES-STORY ĂŽN EUROPA

CENTRALA SI DE EST

ü Populatia României este caracterizata de pluralism etnic, cultural si

confesional si are experienta alteritatii.

ĂĽ Convietuirea si toleranta au un suport politic: toate minoritatile sunt

reprezentate în Parlament, unele dintre ele având partide puternice.

27

ĂĽ Guvernul se bazeaza pe colaborarea cu reprezentantii minoritatilor

(UDMR) iar în cazul minoritatilor cu probleme, s-au adoptat programe

de discriminare pozitiva (Strategia de integrare sociala a rromilor).

ü Modelul român de gestionare a conflictelor interetnice si de cultivare a

pluralismului este extensibil în regiune, unde cvasi-totalitatea statelor

au probleme cu minoritatile.

DIASPORA ROMĂ‚NA ESTE O PROIECTIE A POTENTIALULUI DE

RESURSE UMANE AL ROMĂ‚NIEI

ü Calitatile si succesele diasporei române sunt o dovada a abundentei de

resurse umane care exista în România.

ü Existenta acestui capital de resurse umane înalt calificate reprezinta

principala poarta de acces pe care România o are la economia

viitorului (IT, electronica, telecomunicatii).

ü Infrastructura necesara valorificarii acestor resurse se afla deja în

constructie, prin înfiintarea unor parcuri tehnologice în doua orase mari

ale României (Brasov si Galati).

ü Economia româneasca se orienteaza tot mai mult spre tehnologia

informatiei, spre e-commerce si extinderea capitalului de resurse

umane.

ü România a ajuns deja sa exporte soft în valoare de 150 de milioane

dolari pe an, cifra care va creste în urmatorii ani.

CONSTRUCTIA COMUNITATII EURO-ATLANTICE SE VA BAZA PE

SECURITATE SI STABILITATE

ĂĽ Atentatele teroriste din SUA au modificat prioritatile ordinii mondiale.

Orice edificiu politic international are nevoie de o noua doctrina, bazata

pe garantia securitatii.

ĂĽ Extinderea NATO si a UE sunt doua procese distincte, dar nu izolate:

ambele se aplica pe teritoriul comunitatii euro-atlantice, pe care o

construiesc.

ĂĽ NATO are nevoie de mobilizarea si ralierea tuturor aliatilor potentiali,

pentru asigurarea unei zone de stabilitate cât mai extinsa.

ĂĽ Este nevoie de armonizarea si echilibrarea polilor regionali ai Aliantei.

România îsi poate aduce aportul la consolidarea polului estic.

ĂĽ Orizontul pur economic al procesului de constructie europeana trebuie

largit si îmbogatit cu o reflectare riguroasa asupra politicilor de

securitate si stabilitate.

28

10. PLAN DE COMUNICARE EXTERNA

Misiunea:

Initierea si derularea actiunilor destinate stabilirii, mentinerii si dezvoltarii

relatiilor în mediile internationale cu scopul reaIizarii unei “imagini” corecte a

României

Objective strategice:

� Îmbunatatirea imaginii României printr-o informare coerenta completa,

corecta si pertinenta despre transformariIe care au loc in societatea

româneasca, având ca finalitate atragerea sprijinului, întelegerii si

simpatiei formatorilor de opinie si factorilor de decizie din comunitatea

internationala

� cresterea gradului de incredere fata de apartenenta României la circuitul

european si mondial de valori;

� informarea organizatiiIor internationale asupra principalelor evolutii

inregistrate in procesul de reforma

� colaborarea cu structurile informale ( Echipa tarii) din cadrul ambasadelor

si misiunilor diplomatice ale României, care se ocupa cu proiectarea si

derularea programelor de informare si reIatii publice pentru o gestionare

adecvata a imaginii României.

PLAN STRATEGIC ACTIONAL

SUMAR

1. Realizarea de emisiuni cu caracter informativ sau preluarea unor

emisiuni pe suport audio-video si difuzarea lor prin

- TVR International

- PRO TV International

- RadioRomania International

2. Proiectul „CONEXIUNEA DIRECTA” – Transmiterea directa prin

internet a unui flux zilnic de informatii selectate despre România / stiri,

sinteze ale hotarârilor de Guvern, legislatie, evenimente sociale

majore, evenimente culturale. MIP va intretine inclusiv relatia cu o serie

de personalitati politice europene care ne-au oferit site-ul personal

pentru a fi informati zilnic despre realizarile din anumite domenii

(exemplu: Baroneasa Nikolson în privinta problemelor copiilor);

3. Realizarea ANCHETEI prin corespondenta (cu ajutorul ambasadelor)

pentru descoperirea stereotipurilor si structurilor stereotipice de

imagine negativa legate de români si Romania. Ancheta se va realiza

29

în peste 50 de tari si se va realiza pe aproae 3000 de români stabiliti în

strainatate. Va curprinde intrebari legate de:

- sursele de devalorizare a imaginii României în mediile

respective

- evaluarea activitatii ambasadelor si consulatelor

- structura de subiecte sensibile

- cunostinte despre România

- existenta unor informatii de contiguitate despre România

- dimensiuni culturale ale stereotipurilor;

- asocieri si categorizari stereotipice

- plasari istorice si geografice

-

4. Monitorizarea continua a surselor de comunicare mediatica

internationala si cuantificarea saptamânala a balantei de imagine. Se

au in vedere monitorizarile externe ale MIP, MAE si colaborarea cu

RADOR in evaluarea saptamânala a imaginii externe. Realizarea

lunara a BAROMETRULUI DE IMAGINE EXTERNA, cuprinzând

sinteze si evaluari ale continutului de informatii si comentarii privitoare

la imaginea României in lume;

5. Realizarea zilnica a Buletinului de SEMNALE INTERNE SI

EXTERNE (realizat actualmente pentru Primul Ministru). Acest buletin

inventariaza toate fluxurile informationale privitoare la România de pe

agentiile de stiri straine.

6. Realizarea de SITE-uri informationale si PORTAL-URI cu privire la

România – inclusiv proiectul GATEWAY TO ROMANIA

7. CONFERINTE DE PRESA PERIODICE ALE PRIMULUI MINISTRU SI

ALTI MEMBRI AI EXECUTIVULUI CU ATASATII STRAINI DE PRESA.

Se va stabili o legatura permanenta dinter personalitatile politice si

atasatii de presa sau corespondentii straini;

8. Informarea mediilor internationale de presa privind „progresele opiniei

publice si mentalitatilor din România ”. Structura de similaritate

atitudinala este deosebit de persuasiva si convingatoare pentru opinia

publica din alte tari. Se vor operationaliza si da publicitatii sondaje

legate de atitudinea românilor fata de:

- NATO si UE

- Religie si comportamente religioase

- Practici culturale si loisir

- Heteroimagini etnice si relatiile simbolice cu alte popoare

- Consum mediatic si atitudinea fata de violenta mediatica

- Nivele de cultura si cunoasterea altor civilizatii

9. POVESTIRI DE SUCCES PRIVIND INVESTITII STRAINE IN

ROMÂNIA. Campanii mediatice in presa româneasca si reluarea

acestor publi-reportaje pentru presa straina si mediile diplomatice;

30

10. Crearea de evenimente comunicationale tematice cu ocazia unor

târguri sau expozitii internationale.

11. CAMPANII DE INFORMATII PUBLICE SI PARTICIPARE CIVICA CU

EFECTE EXTERNE. Operatiuni de informare intre copii români si

straini pe anumite teme pe reteaua Internet, actiuni comune cu

asociatii profesionale, ONG-uri. Finatarea unor proiecte de comunicare

externa initiate si sustinute de ONGuri si asociatii civice.

12. Scrisoare de prezentare a ministerelor, ca punct central în

difuzarea informatiei publice privind activitatea Guvernului, înlesnirea

de contacte cu ministere/organizatii guvernamentale. Biroul unde se

pot adresa organizatiile din strainatate cu întrebari care tin de

competenta Guvernului. Aceasta va fi transmisa electronic prin

intermediul bancii de date existente (adrese de e-mail ale misiunilor

României în strainatate, ale comunitatilor românesti de pretutindeni,

mass-media internationala etc.), precum si pe pagina de web a

Guvernului;

13. Prezentarea pe pagina de web a Guvernului, in engleza, franceza

si germana, a urmatoarelor materiale care vizeaza activitatea

periodica a Guvernului:sinteze informationale zilnice (stiri, referitoare la

activitatea Guvernului, Semnalul executiv – buletinul informativ al

Guvernului, communicate de presa ale ministerelor, monitorizarea

presei externe, sinteza presei locale, alte materiale).

14. Reactualizarea bancii de date existente prin includerea unor noi

categorii de grupuri de interes din strainatate:

- Camerele de Comert si Industrie

- Sistemul bancar

- Reprezentantele de turism si cele economice ale României

15. sustinerea unor articole pozitive în presa internationala, oferta

ministerului de a promova informatii oficiale, cum ar fi : interviuri cu

reprezentantii vietii politice, economice si sociale pentru a prezenta

realizarile propuse prin programul de guvernare;

16. editarea unor materiale cu caracter promotional (casete video,

diapozitive, CD-uri, pliante) si difuzarea lor în cadrul unor campanii de

promovare organizate de o echipa de experti PR din Ministerul

Informatiilor Publice;

17. invitarea unor reprezentanti ai mass-mediei internationale în România

în vederea prezentarii realitatilor românesti;

18. identificarea unor programe de comunicare comune cu cele ale Uniunii

Europene;

19. colaborarea cu TVR International prin lntroducerea în cadrul grilei de

programe TVRI a unor seriale si emisiuni de prezentari si interviuri

(seriale ce se vor propune spre difuzare si la Euronews), care au drept

scop preentarea realizarilo românesti în diverse domenii;

20. colaborarea cu Radiodifuziunea Româna prin prezentarea unor

emisiuni informative saptamânale/bilunare cuprinzând date la zi din

domeniul macroeconomic, legislativ, protectie sociala, initiative

guvernamentale. Aceste emisiuni vor fi realizate pe baza informatiilor

oficiale oferite de Ministerul Informatiilor Publice - eventual cu

participarea unor ministri si membri ai cabinetului, pentru prezentarea

prioritatilor din perspectiva programului de guvernare;

21. Colaborarea cu Centrele culturale ale ambasadelor straine (Institutul

Cultural Francez, Centrul Cultural German - Institutul Goethe, Centrul

Cultural American, Centrul Cultural al Marii Britanli - British Council,

Centrul Cultural Maghiar, Centrul Cultural Ceh, Institutul Italian de

Cultura, Institutul Cervantes etc.);

22. organizarea unor seminarii si întâlniri internationale în România cu

participarea unor categorii profesionale din tara si strainatate

(profesori în economie, profesori în istorie, mass-media, investitori

etc.);

23. participarea la evenimente internationale – târguri, expozitii, etc. la care

România este invitata. Aceste participari vor fi corelate cu programele

de participare ale celorlalte ministerelor sau ale altor organizatii

guvernamentale sau nonguvernamentale;

- înfiintarea unei echipe interministeriale pe probleme pe imagine si

comunicare externa care sa includa reprezentantii unor institutii

publice (Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Turismului,

Ministerul Culturii, Presedintia României, TVR International, etc.) în

scopul promovarii intereselor românesti peste hotare si construirii

unui mesaj unitar.

24. crearea unui site care sa cuprinda informatii generale despre România,

stadiul reformei, legislatia privind: mediul de afaceri din România,

protectia copilului, drepturilor minoritatilor nationale în România,

protectia mediului samd. Se va crea în acelasi timp, si un Romanian

Directory care sa cuprinda organigrama administratiei centrale si

locale, coordonatele acestora (banca de date cu adrese, telefoane

utile). Pentru realizarea unui feedback, se va crea un link cu

comunitatile românesti din strainatate si grupurile interesate în

sprijinirea promovarii României în strainatate. Fiecare persoana va

putea completa un formular care va include si propuneri concrete pe

imagine. Evaluarea acestor formulare va da posibilitatea ministerului

de a lua decizii pentru îmbunatatire a capacitatii de comunicare

externa;

25. stabilirea unor strategii de PR si comunicare pentru evenimentele

anului , la care România va lua parte;

Niciun comentariu: