vineri, iulie 08, 2005

MANAGERUL PUBLIC – 10 ÎNTREBĂRI FRECVENTE

ASOCIATIA MANAGERILOR PUBLICI – CORPUL TINERILOR PROFESIONIŞTI
Fax: 021-320.82.59 E-mail: manageripublici@yahoo.com

1. Ce este managerul public?
2. Care este profilul managerului public?
3. Ce poate face un manager public pentru instituţia în care lucraţi?
4. Care sunt competenţele managerilor publici?
5. Care sunt atribuţiile şi responsabilităţile managerilor publici?
6. Unde este locul managerului public în instituţia în care lucraţi?
7. Care este costul angajării unui manager public pentru instituţie?
8. Cum se face evaluarea managerului public?
9. Care este cadrul legislativ care reglementează funcţia publică de manager public?
10. De unde obtineţi mai multe informaţii despre managerii publici?


Ce este managerul public?
NIVEL OPERAŢIONAL
NIVEL STRATEGIC
Manageri PubliciManagerii publici reprezintă o categorie aparte de funcţionari publici, care, prin exercitarea atribuţiilor şi responsabilităţilor lor, contribuie la asigurarea eficienţei şi continuităţii reformei în administraţia publică, de la nivelurile strategice la cele operaţionale. De asemenea, managerii publici contribuie şi la integrarea în structurile Uniunii Europene prin implementarea şi urmărirea aplicării acquis-ului comunitar, în cadrul autorităţii sau instituţiei publice în care îşi desfăşoară activitatea.
Responsabilităţile managerilor publici decurg din programe, proiecte şi activităţi menite să accelereze modernizarea şi transformarea administraţiei şi serviciilor publice, în scopul creşterii calităţii actului administrativ şi îmbunătăţirii serviciilor publice. In acest sens managerii publici conduc, coordonează sau asistă coordonarea unor activităţi. Aceste activităţi, prin natura lor, necesită o perspectivă mai cuprinzătoare a problemelor, a relaţiilor dintre acestea şi un nivel ridicat de expertiză, distinct faţă de competenţele celorlalte categorii de funcţionari publici.

Care este profilul managerului public?
§ agent al schimbării;
§ orientat către rezultate prin planificare şi prioritizare;
§ orientat către identificarea şi implementarea de soluţii;
§ personalitate adaptabilă, proactivă şi responsabilă, creativă şi inovativă;
§ disponibil spre autoperfecţionare;
§ având gândire critică şi analitică;
§ având capacitate de evaluare a riscurilor;
§ având capacitatea de a stabili relaţii profesionale eficiente;
§ având abilităţi de comunicare, inclusiv mediere şi negociere;
§ având capacitate de lucu eficient în echipe;

Eficienţă
Productivitate
EficacitateCe poate face un manager public pentru instituţia în care lucraţi?
Managerii publici vă pot asigura:
a) revizuirea procedurilor şi a regulamentelor activităţii curente în conformitate cu standardele Uniunii Europene de calitate şi eficienţă;
b) aplicarea de principii şi tehnici moderne de management al proiectelor;
c) aplicarea de principii şi tehnici moderne de management operaţional, supervizare şi control al calităţii;
d) aplicarea de principii şi tehnici moderne de management al resurselor umane;
b) aplicarea de principii şi tehnici moderne privind bugetarea şi managementul financiar din sectorul public.

Care este sfera de competenţă a managerului public?
a) utilizarea eficientă a resurselor în calitate de lideri, coordonatori sau membri pe termen lung, mediu sau scurt în echipe de proiect, grupuri de lucru sau reţele interinstituţionale, pentru a stimula abordările creative şi fezabile vizând soluţionarea problemelor şi modernizarea practicilor din sectorul public;
b) întărirea capacităţii instituţionale, prin îmbunătăţirea sectorului de resurse umane şi a metodelor existente;
c) evaluarea, revizuirea şi propunerea de recomandări pentru îmbunătăţirea practicilor
curente;
d) utilizarea de instrumente şi tehnici manageriale în administraţia publică;
e) formularea de politici, strategii şi proceduri noi, actualizate sau îmbunătăţite;
f) elaborarea de planuri de acţiune pentru implementarea de politici şi strategii;
g) estimarea, asigurarea şi gestiunea resurselor umane, financiare, tehnice, materiale;
h) managementul informaţiei;
i) monitorizarea şi evaluarea implementării de politici, strategii sau programe;
j) implementarea de planuri şi strategii de comunicare internă şi externă.

Care sunt atribuţiile şi responsabilităţile managerului public?
Responsabilităţi generale:
a) coordonarea de activităţi, proiecte, programe, compartimente, alte structuri organizatorice sau servicii publice, in functie de obiectivele pe care le are de atins;
b) identificarea de domenii care ar putea beneficia de asistenţă externă privind reforma administraţiei publice, precum şi de proiecte corespunzătoare;
c) susţinerea de prezentări publice privind reforma administraţiei publice şi integrarea europeană, precum şi a altor domenii de activitate în legătură cu realizarea obiectivelor stabilite în cadrul instituţiei;
d) analizarea şi elaborarea de documente legate de problematica integrării europene;
e) evaluarea impactului măsurilor ce se dispun de către conducerea autorităţii sau instituţiei publice respective;
f) orice alte atribuţii cu un nivel de complexitate similar, relevante pentru postul de manager public.

Responsabilităţi specifice:
a) revizuirea, evaluarea şi propunerea de recomandări în scopul simplificării, modernizării şi îmbunătăţirii modalităţilor de prestare a serviciilor publice în relaţie cu beneficiarii;
b) elaborarea şi propunerea de strategii de comunicare şi management la nivel intra şi interinstituţional;
c) elaborarea de metodologii de monitorizare continuă şi control al calităţii activităţilor privind reforma administraţiei publice şi integrarea europeană;
d) elaborarea de rapoarte asupra activităţilor cheie din sectoarele privind reforma administraţiei publice şi integrarea europeană.

Unde este locul managerului public în instituţia în care lucraţi?
Managerul public îşi desfăşoară activitatea în subordinea unui înalt funcţionar public sau, în cazul în care nu există înalţi funcţionari publici, a funcţionarului public de conducere situat pe cel mai înalt nivel din cadrul autorităţii sau instituţiei publice în care lucrează.
El are:
§ relaţii funcţionale de colaborare cu compartimente din structura autorităţii sau
instituţiei publice respective şi, după caz, din unităţile subordonate;
§ relaţii de verificare şi documentare în domeniul activităţilor coordonate.
De asemenea, poate avea relaţii de reprezentare, la cererea conducătorului autorităţii sau instituţiei publice sau a superiorului ierarhic.

În ceea ce priveşte sfera relaţională externă, managerul public întreţine relaţii funcţionale de colaborare cu alte autorităţi sau instituţii publice, organizaţii şi instituţii naţionale şi internaţionale.

Care este costul angajării unui manager public pentru instituţie?
Dacă lucraţi într-o instituţie mare, calculaţi costurile pe care le implică reforma instituţiei şi costurile zilnice ale expertizei finanţate prin programele de întărire a capacităţii administrative. Salariul lunar al unui manager public este semnificativ mai mic decât onorariul zilnic al unui expert străin în domeniu.

Dacă lucraţi într-o prefectură sau într-o altă instituţie publică de mici dimensiuni, veti beneficia de expertiză pentru întarirea capacităţii administrative a instituţiei prin angajarea unui manager public la un preţ pe care, altfel, instituţia nu şi l-ar putea permite.

Cum se face evaluarea managerului public?
MP
Evaluarea superiorului ierarhic
Evaluarea Comisiei pentru Manageri PubliciEvaluarea performanţelor profesionale ale managerului public se face de către superiorul ierarhic în conformitate cu procedura de evaluare pentru funcţionarii publici, prevăzută de Hotărârea Guvernului nr. 1209/2003 privind organizarea şi dezvoltarea carierei funcţionarilor publici. Acestei evaluări i se adaugă cea a Comisiei pentru Manageri Publici care vizează o componentă strategică şi o componentă operaţională. În cadrul componentei strategice se evaluează gradul în care managerul public şi-a atins obiectivele strategice ce decurg din fişa postului. Iar în cadrul componentei operaţionale se evaluează eficienţa activităţii managerului public sub aspectul calităţii, cantităţii şi raportului cost/beneficiu.

Care este cadrul legislativ care reglementează funcţia publică de manager public?
Cadrul legislativ specific care reglementează funcţia de manager public se compune din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 56/2004 privind crearea statutului special al funcţionarului public denumit manager public, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 452/2004 şi din Normele metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 56/2004. Acest cadru normativ vine să completeze legislaţia cu caracter general şi special care reglementează funcţia publică.

De unde puteţi obţine mai multe informaţii despre managerii publici?
Accesând unul din siturile web ale programelor/instituţiilor care se ocupă de formarea managerilor publici:
Programul Tinerilor Profesionişti
Bursa Specială “Guvernul României”
Institutul Naţional de Administraţie;
Solicitând informaţii la adresa de e-mail: manageripublic@yahoo.com.

Niciun comentariu: